"არ შეიძლება გომბორზე მოხდეს ის, რა პროცესიც შოვში განვითარდა" - რა ხდება გომბორის უღელტეხილზე და რამდენად არსებობს მეწყრისა და ღვარცოფის საფრთხე?
3 აგვისტოს შოვში მომხდარი ტრაგედიის შემდეგ, საზოგადოებაში გაიზარდა დაინტერესება თუ რა მდგომარეობაშია სხვადასხვა მეწყერსაშიში რეგიონები საქართველოში. ერთ-ერთი ამგვარი ადგილი გომბორის უღელტეხილია, სადაც გზის რეაბილიტაცია უკვე რამდენიმე თვეა მიმდინარეობს.
ვაზიანი - გომბორი - თელავის რეაბილიტირებული გზა საქართველოს იმჟამინდელმა პრეზიდენტმა მიხეილ სააკაშვილმა 2010 წლის 2 ოქტომბერს საზეიმოდ გახსნა. იმხანად გზის რეაბილიტაციაზე 37 მილიონი დოლარი დაიხარჯა და ინფრასტრუქტურის მინისტრმა რამაზ ნიკოლაიშვილმა პრეზიდენტს "გარანტია მისცა“, რომ გზას 10 წელი პრობლემა არ შეექმნებოდა, თუმცა გომბორის გზის მონაკვეთი ჯერ კიდევ გახსნიდან ორ თვეში დაზიანდა. მას შემდეგ, ძველი თუ ახალი მთავრობის პირობებში გომბორის გზაზე თითქმის ყველა სეზონზე სხვადასხვა ტიპის სარემონტო სამუშაოები ხდება საჭირო.
რამდენად საშიშია გომბორის გზა, რას უნდა ელოდონ მიმდებარე სოფლების მოსახლეობა და მგზავრები, რომლებიც ხშირად გადაადგილდებიან თბილისი-თელავის გზაზე, ამ თემაზე კომენტარი გეოლოგ სანდრო თვალჭრელიძეს ვთხოვეთ. სტატიის მომზადებისას ასევე დავუკავშირდით თელავის მუნიციპალიტეტის მერ ლევან ანდრიაშვილს, რომლის თქმითაც, რეაბილიტაცია კიდევ ერთ წელს გაგრძელდება.
სანდრო თვალჭრელიძე:
- გომბორზე არ არის მდინარის ხეობა, რამაც შეიძლება მსგავსი კატასტროფები გამოიწვიოს, თუმცა შეიძლება პერიოდულად პატარ-პატარა მეწყერი ჩამოწვეს. ზოგადად გომბორის გზა არ არის ცუდად გაყვანილი, რადგან მადლობა ღმერთს, ეს გზა ჯერ კიდევ მე-19 საუკუნეში იყო დაგეგმილი. ასე რომ, ისეთი ტიპის პროცესი, როგორიც შოვში განვითარდა, არ შეიძლება გომბორზე მოხდეს. გომბორზე შეიძლება წვიმებმა გამოიწვიოს პატარა მეწყერი, მოხდეს თოვლის ჩამოწოლა, გზის გადაღობვა, მაგრამ კიდევ ერთხელ ვიმეორებ, გომბორზე ღვარცოფი არ შეიძლება განვითარდეს.
- ბატონო სანდრო, ამჟამად გომბორის გზაზე სარეაბილიტაციო სამუშაოები მიმდინარეობს, თქვენ ხართ საქმის კურსში, რა ტიპის სამუშაოებია?
- ორი წელია ამ გზაზე არ ვყოფილვარ და ახლა არ ვიცი, რას აკეთებენ. ზოგადად გომბორზე მხოლოდ ერთი მეწყრული ადგილია, დაახლოებით 10-15 მეტრი, სადაც ხშირად არ იყო ასფლატი, რადგან სულ ფუჭდებოდა. ახლა როდესაც გააკეთებენ, აუცილებლად ვნახავ და შევაფასებ რა გაკეთდა.
- რამდენიმე წლის წინ, ორივე მთავრობის მიერ განიხილებოდა გომბორზე გვირაბის გაჭრა, თუმცა 2017 წელს, ეს პროექტი შეჩერდა. სოციალურ ქსელში მომხმარებლები წერენ, რომ მსგავსი ტიპის პროექტი, დამღუპველი იქნებოდა. როგორ ფიქრობთ, რამდენად მართებული შეიძლება იყოს გომბორზე გვირაბის გაჭრა?
- როკის გვირაბი გააკეთეს და ის არ ინგრევა, 22-კილომეტრიანი გვირაბია ალპების ქვეშ შვეიცარიაში. რატომ იქნება დამღუპველი, ვინ არიან, ვინც ამას ამბობს, მშენებლები არიან? - შეისწავლეს ქანების ფიზიკურ თუ მექანიკური თვისებები ან ქანების სიმაგრე. სად ნახეს საინჟინრო პროექტი? - რატომ იძახიან ასეთ რაღაცებს, რაზეც აზრზე არ არიან. გააგრძელეთ კითხვა