რატომ დასცხეს ერთმანეთს აფხაზმა მღვდლებმა?! - ვინ ვის გადასცემს ანათემას - კვირის პალიტრა

რატომ დასცხეს ერთმანეთს აფხაზმა მღვდლებმა?! - ვინ ვის გადასცემს ანათემას

აფხაზეთში თვითაღიარებულ ეკლესიებს შორის 14 წლის წინ დაწყებული დაპირისპირება ახალი სიმწვავით განახლდა. თვითაღიარებული აფხაზეთის ე.წ. მართლმადიდებელი ეკლესია, რომელსაც ვისარიონ აპლია მეთაურობს და მთავარი ტაძარი სოხუმში აქვს, ცდილობს წლების წინ ახალი ათონის მონასტერში შექმნილ ე.წ. აფხაზეთის წმინდა მიტროპოლიას, რომელსაც დოროთეი დბარი უდგას სათავეში, წაართვას მონასტერი და მიმდებარე ტერიტორიები.

ადგილობრივი ტელეგრამარხების ცნობით, დოროთეი დბარს გავლენიანი პოლიტიკოსი, ალექსანდრე ანქვაბი მფარველობდა და ამიტომ შეინარჩუნა ამდენი წელი ყველაზე შემოსავლიანი მონასტერი, ახლა კი, როდესაც ანქვაბი დე ფაქტო ხელისუფლებიდან გაუშვეს და პოლიტიკაშიც აღარ ჩანს, ვისარიონ აპლიამ ჩათვალა, რომ დბარის პოზიცია შესუსტებულია და დრო იხელთა პრეტენზიების ხელახლა წამოსაყენებლად.

ვისარიონ აპლიას ჯგუფი დოროთეი დბარს აფხაზეთის მრავალეროვნული მართლმადიდებელი ხალხის რელიგიური გრძნობების შეურაცხყოფასა“ და „სალოცავის შებილწვაში“ ადანაშაულებს. ახალ ათონში ულტიმატუმის წერილი 3 ივნისს გაიგზავნა, სადაც წერია, რომ აფხაზეთის ე.წ. ეკლესიის საბჭო მოითხოვს "დოროთეი დბარმა დატოვოს მონასტრის ტერიტორია, რომელსაც „წლებია უკანონოდ იკავებს". უარის შემთხვევაში, საბჭომ პირობა დადო, რომ დაუკავშირდება დე ფაქტო ხელისუფლებას დბარის იძულებითი გამოძევების მოთხოვნით.

"მონასტრის დატოვებაზე უარის თქმის შემთხვევაში, ჩვენ ვიტოვებთ უფლებას, მივმართოთ აფხაზეთის რესპუბლიკის ხელისუფლებას თქვენი გაძევების მოთხოვნით, რათა აღდგეს აფხაზეთის მართლმადიდებლური ეკლესიის უფლებები", - ნათქვამია დოკუმენტში.

წერილს ხელს აწერენ ვისარიონ აპლია და კიდევ 17 აფხაზი სასულიერო პირი. განსაკუთრებული აჟიოტაჟი გამოიწვია იმ ფაქტმა, რომ ხელმომწერებს შორის არის იეროდიაკონი დავით სარსანია, რომელიც დბარის თანამოაზრე იყო, 2011 წელს დოროთეი დბართან ერთად დააარსა ე.წ. წმინდა მიტროპოლია და მხოლოდ ახლა, ორი თვის წინ განუდგა თავის გუნდს და აპლიას ბანაკს შეუერთდა. როგორც აფხაზური ტელეგრამარხები იუწყებიან, სარსანიას გავლენების გაფართოების ამბიცია გაუჩნდა და ე.წ. წმინდა მიტროპოლიაში­ ინტრიგებს ხლართავდა დბარის წინააღმდეგ, რის გამოც დბარმა ის მარტში სვიმონ კანანელის ტაძრის წინამძღვრობიდან გაათავისუფლა. ამის შემდეგ სარსანია საკუთარ გუნდს განუდგა­ და საჯაროდ მოინანია 2011 წლის "განხეთქილებაში მონაწილეობა". მან დოროთეისაც მიმართა, ეღიარებინა თავისი არჩეული გზის შეცდომა" და შეერთებოდა "აფხაზეთის ეკლესიის ჯგუფს". დბარის მხარდამჭერებმა სარსანიას ქცევას ამაზრზენი უწოდეს.

დოროთეი დბარი მისი გამოსახლების ულტიმატუმს "ფეისბუქზე" ვრცელი წერილით გამოეხმაურა, რომ მხარდამჭერები მონასტერთან შეკრებებს გეგმავენ, რისთვისაც მადლობა გადაუხადა მათ და მოუწოდა, რომ ამ ეტაპზე თავი შეიკავონ. იქვე არ გამორიცხა, რომ შესაძლოა უახლოეს მომავალში აფხაზმა სასულიერო პირებმა­ მოითხოვონ მისი ეკლესიიდან განკვეთა და ანათემა.

"არ გამიკვირდება, თუ უახლოეს მომავა­ლში ზემოხსენებული დოკუმენტის ხელმომწერი აფხაზი სასულიერო პირები ახალ მოთხოვნას წამოაყენებენ ეკლესიიდან­ ჩემი განკვეთისა და ანათემის შესახებ. მაგრამ... ეს არაფერს გადაჭრის!.. მე ვაგრძელებ ჩემს გზას და სანამ ცოცხა­ლი ვარ არ მივატოვებ ჩემს სამწყსოს, მთელი ძალით დავიცავ აფხაზეთის ეკლესიის ინტერესებს, რადაც არ უნდა დამიჯდეს ეს. შემდეგ ისტორია განგვსჯის ყველას!" - წერს დბარი "ფეისბუქზე".

ასევე დაგაინტერესებთ: როგორ დასცინიან რუსები აფხაზებს - „გსურთ ნახოთ საბჭოთა კავშირი? ეწვიეთ აფხაზეთს, კარგი ბუნება და ველური ადგილობრივები“

რუსული ეფ-ეს-ბე „თაღლით“ აფხაზ მრავალშვილიან დედებს დაერია

ანტისომხური ისტერიკა აფხაზეთში და საზღვარზე დაკავებული არძინბა - "აფხაზებს კრასნოდარელი სომხები დაგვასხეს თავზე!"

ოფიციალურად აფხაზეთი საქართველოს ეკლესიის კანონიკური ტერიტორიის ნაწილია, თუმცა 1992-93 წლების ომის შემდგომ ოკუპირებულ ტერიტორიაზე აფხაზები ქართველ სასულიერო პირებს არ უშვებენ და ბმა შექმნეს - თავისი ე.წ. აფხაზეთის მართლმადიდებელი ეკლესია, რომლის ცენტრია სოხუმში, ცხუმ-აფხაზეთის ეპარქია და მას მეთაურად ჩაუდგა­ ვისარიონ აპლია. აპლია საქართველოს ეკლესიის მიერ არის მღვდლად ნაკურთხი. ის თავს აფხაზეთის ეკლესიის მეთაურად მი­იჩნევს, მიუხედავად იმისა, რომ წოდებით მხოლოდ მღვდელია. აპლია წლებია ითხოვს, რომ რუსეთის ეკლესიამ აფხაზეთი თავის იურისდიქციაში ოფიციალურად შეიყვანოს. რუსეთის პატრიარქი ამ მოთხოვნას საჯაროდ არასდროს პასუხობს, თუმცა ე.წ. აფხაზეთის ეკლესიის ვებგვერდის მიხედვით, აფხაზეთის რელიგიურ ორგანიზაციაში შედის რუსეთის ეკლესიის 10 სასულიერო პირი, ისინი ჩადიან აფხაზეთში და ატარებენ საეკლესიო რიტუალებს. ამ აფხაზურ თვითგამოცხადებულ საეკლესიო სტრუქტურაში განხეთქილება 2010 წლიდან დაიწყო, როდესაც ახალი ათონის მღველმთავრად დანიშნულმა დოროთეი დბარმა და მისმა თანამოაზრეებმა დატოვეს ე.წ. აფხაზეთის ეკლესიის რიგები. 2011 წელს დოროთეიმ ე.წ. აფხაზეთის წმინდა მიტროპოლია შექმნა და ცენტრად ახალი ათონი გამოაცხადა. მას რუსეთის ეკლესია 2023 წლიდან განკვეთილად მიიჩნევს. დოროთეის სასულიერო განათლება კონსტანტინოპოლში აქვს მიღებული, მღვდლად კონსტანტინოპოლში აკურთხეს და ამის შემდეგ დაბრუნდა აფხაზეთში. დბარი აფხაზეთის ეკლესიის ავტოკეფალიისთვის იბრძვის.

ვისარიონ აპლია 2011 წლიდან ცდილობს ახალი ათონიდან გამოაძევოს დბარის ჯგუფი და დრო და დრო გზავნის ულტიმატუმის წერილებს. საინტერესოა, რომ აღდგომას, 21 აპრილს, გამოქვეყნდა ფოტო, რომელზეც დოროთეი დბარი და ვისარიონ აპლია ათონის მონასტერში ერთად ლოცვისას იყვნენ აღბეჭდილი და მაშინ აფხაზეთში ბევრმა ჩათვალა, რომ ეს შერიგების სიმბოლო იყო.

ოპოზიციური ტელეგრამარხები თავშეკავებულად გამოხატავენ დოროთეი დბარის მხარდაჭერას, დე ფაქტო სახელისუფლებო არხები კი ე.წ. წმინდა მიტროპოლიის წინააღმდეგ აქტიურად გამოდიან. როგორც ტელეგრამარხი „"ამრა-ლაიფი"“ წერს, „წმინდა მიტროპოლიამ“ რეგისტრაცია სამართლებრივი დარღვევით და მაშინდელი „"პრეზიდენტის"“, ალექსანდრე ანქვაბის მხარდაჭერით მიიღო და ამიტომაც „სამართლებრივად“ ამ ორგანიზაციის გაუქმების შესაძლებლობა არსებობს. გარდა ამისა, დოროთეი წლების წინ მონაწილეობდა პოლიტიკურ დისკუსიებში, ჰქონდა თანამდებობაზე კენჭისყრის განზრახვა, რაც მკაცრად აკრძალულია რელიგიური დოგმებით და ამის გამო უნდა მოიკვეთოს რელიგიურადაც. „"ამრა-ლაიფის"“ მტკიცებით, ვისარიონ აპლიას მხარს უჭერს აფხაზეთის მოსახლეობის დიდი ნაწილი, დბარის მხარდამჭერი კი ანტირუსულად განწყობილი ოპოზიციის ნაწილი და ის ხალხია, ვინც ახალი ათონის ტერიტორიით კომერციულად სარგებლობს.

„დოროთეის მხარდამჭერთა ქმედებები მოტივირებულია არა იმდენად იდეოლოგიური მოსაზრებებით, რამდენადაც მრევლის შემოწირულობებიდან და მონასტრის გარშემო არსებული სხვადასხვა ობიექტის კომერციული საქმიანობიდან მიღებული მატერიალური სარგებლით. ამ კონტექსტში აღსანიშნავია ალექსანდრე ანქვაბი, რომელიც მონასტრის გამოყენებას ფულის გასათეთრებლად აგრძელებს. არიან ისეთებიც, ვინც მონასტრის ფინანსური ნაკადების გაკონტროლებაში არიან ეჭვმიტანილი. განსაკუთრებით ყურადღებას იპყრობს ოპოზიციონერი ნატალი სმირი, რომელსაც, ათონელების თქმით, სამონასტრო კომპლექსის ტერიტორიაზე უკანონო კომერციული ქონება აქვს, განხეთქილებამ კი შესაძლოა არსებული ფინანსური სქემა დაანგრიოს, რაც კონფლიქტს რელიგიურიდან ეკონომიკურ დაპირისპირებაში გადაიტანს. თავის მხრივ, დოროთეი არა მხოლოდ არ ავლენს გაერთიანების სურვილს, არამედ აქტიურად თანამშრომლობს რუსეთში აკრძალულ ორგანიზაცია „"ეხო კავკაზასთან"“ და აქვეყნებს ერთობლივ მასალებს. ასეთი ფაქტები კითხვებს ბადებს, თუ ვინ არის სინამდვილეში დაინტერესებული აფხაზეთის მართლმადიდებელ ეკლესიაში განხეთქილების შენარჩუნებით და რა ინტერესები დგას ამ ქმედებების უკან", - წერს "ამრა-ლაიფი".

წაიკითხე ვრცლად