"ჩემს თავს დღემდე ვერ ვპატიობ იმ პერიოდს, როცა მე და ზვიად გამსახურდია ერთად არ ვიყავით..." - ოჯახი, გზა ეროვნულ მოძრაობამდე და დღევანდელობა: "სახალხო ინტერვიუ" ირაკლი წერეთელთან - კვირის პალიტრა

"ჩემს თავს დღემდე ვერ ვპატიობ იმ პერიოდს, როცა მე და ზვიად გამსახურდია ერთად არ ვიყავით..." - ოჯახი, გზა ეროვნულ მოძრაობამდე და დღევანდელობა: "სახალხო ინტერვიუ" ირაკლი წერეთელთან

"მო­გე­სალ­მე­ბით ჩემო ქარ­თვე­ლე­ბო, მე­გობ­რე­ბო, ძვირ­ფა­სო ტე­ლე­მა­ყუ­რებ­ლე­ბო. მე გახ­ლა­ვართ ირაკ­ლი სი­და­მო­ნოს ძე წე­რე­თე­ლი. ძვე­ლი პო­ლიტ­პა­ტი­მა­რი, საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ის დრო­ინ­დე­ლი დი­სი­დენ­ტი, 1987-1991 წლე­ბის სა­ქარ­თვე­ლოს დიდი ეროვ­ნულ-გან­მა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბე­ლი მოძ­რა­ო­ბის ერთ-ერთი ლი­დე­რი მე­რაბ კოს­ტა­ვას, ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას, გი­ორ­გი ჭან­ტუ­რი­ას და ირაკ­ლი ბა­თი­აშ­ვილ­თან ერ­თად" - ასე და­ი­წყო პოლი­ტი­კოს­მა ირაკ­ლი წე­რე­თელ­მა Ambebi.ge-სა და "პა­ლიტ­რა­ნი­უ­სის" ერ­თობ­ლი­ვი პრო­ექ­ტი "სა­ხალ­ხო ინ­ტერ­ვიუ" და მის­თვის გა­მოგ­ზავ­ნილ შე­კი­თხვებს უპა­სუ­ხა.

გთა­ვა­ზობთ ინ­ტერ­ვი­უ­დან სა­ინ­ტე­რე­სო ეპი­ზო­დებს, ხოლო "სა­ხალ­ხო ინ­ტერ­ვი­უს" სრუ­ლი ვერ­სი­ის ნახ­ვას ქვე­მოთ მი­თი­თე­ბულ ბმულ­ზე შეძ­ლებთ.

დათო:

- ბა­ტო­ნო ირაკ­ლი, მო­გე­სალ­მე­ბით. რო­გორ ხართ და რა­ტომ არ ჩან­ხართ დღე­ვან­დელ ქარ­თულ პო­ლი­ტი­კა­ში?

- არ ვჩან­ვარ ორი მი­ზე­ზის გამო - სა­ქარ­თვე­ლოს პო­ლი­ტი­კურ სარ­ბი­ელ­ზე ყოფ­ნას, სულ ცოტა 25 წე­ლია, დიდი ფი­ნან­სე­ბი სჭირ­დე­ბა, რო­მე­ლიც სამ­წუ­ხა­როდ არ გა­მაჩ­ნია და ჯერ­ჯე­რო­ბით არც დამ­ფი­ნან­სე­ბე­ლი მყავს. მე­ო­რე ის არის, რომ, სულ ცოტა, ბოლო 15 წე­ლია, ჩემ­თვის ძა­ლი­ან არ­სე­ბუ­ლი პო­ლი­ტი­კა უინ­ტე­რე­სოა. არ მი­დის ბრძო­ლა სა­ქარ­თვე­ლოს გაძ­ლი­ე­რე­ბის­თვის, არა­და, სა­ქარ­თვე­ლო და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი სა­ხელ­მწი­ფოა. აქ ძი­რი­თა­დად არის უბინ­ძუ­რე­სი, ყვე­ლაფ­რის მკად­რე­ბე­ლი მოქ­მე­დე­ბა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ასა­ღე­ბად. როცა სა­ქარ­თვე­ლოს პო­ლი­ტი­კა­ში დაბ­რუნ­დე­ბა ღმერ­თი, ზნე­ო­ბა, ერი­სა და მა­მუ­ლის სიყ­ვა­რუ­ლი, მე ისევ აქ­ტი­უ­რად ვიქ­ნე­ბი ჩარ­თუ­ლი, თუმ­ცა თე­ო­რი­უ­ლად ბევ­რს ვმუ­შა­ობ.

ზურა:

- სა­ერ­თოდ რო­გორ ჩა­ერ­თეთ ეროვ­ნულ მოძ­რა­ო­ბა­ში? რა იყო თქვენ­თვის ის ტალ­ღა 80-ია­ნე­ბის ბო­ლოს სა­ქარ­თვე­ლო­ში?

- სა­ქარ­თვე­ლო­ში ამ მოძ­რა­ო­ბა­ში 80-იანი წლე­ბის ბო­ლო­დან კი არა, 80-იანი წლე­ბის დამ­დე­გი­დან ჩა­ვერ­თე. სი­ონ­ში გა­ვი­ცა­ნი გი­ორ­გი ჭან­ტუ­რია, ძა­ლი­ან მალე დავძმა­კაც­დით, მერე გავ­ხდი არა­ლე­გა­ლუ­რი ეროვ­ნულ-დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი პარ­ტი­ის წევ­რი. პა­რა­ლე­ლუ­რად ვი­ცობ­დი ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას, თა­მარ ჩხე­ი­ძეს, ზუ­რაბ ცინ­ცა­ძეს და ყვე­ლას, ვინც მა­შინ აქ­ტი­უ­რობ­და. რამე მი­ზე­ზი არ მი­ძებ­ნია, - რად­გან ძა­ლი­ან და­ჩაგ­რუ­ლად ვგრძნობ­დი თავს, რომ ჩემი სამ­შობ­ლო, სა­ქარ­თვე­ლო, მრა­ვალ სა­უ­კუ­ნო­ვა­ნი სა­ხე­ლო­ვა­ნი ის­ტო­რი­ის მქო­ნე ერი და სამ­შობ­ლო და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი, თა­ვი­სუ­ფა­ლი არ იყო. სა­ხელ­მწი­ფო და­პყრო­ბი­ლი გახ­ლდათ... ჩვენ შე­მო­ვი­ტა­ნეთ ტერ­მი­ნე­ბი - ოკუ­პი­რე­ბუ­ლი და ანექ­სი­რე­ბუ­ლი. გვინ­დო­და, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს და­ებ­რუ­ნე­ბი­ნა, თა­ვის დრო­ზე, ბოლ­შე­ვი­კუ­რი იმ­პე­რი­ის მიერ წარ­თმე­უ­ლი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა. და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის მი­ზა­ნი, იდეა და სურ­ვი­ლი გახ­და ჩემი პო­ლი­ტი­კა­ში აქ­ტი­უ­რო­ბის სტი­მუ­ლი. 1983 წელს და­მა­პა­ტიმ­რეს და 4 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში პო­ლიტ­პა­ტი­მა­რი ვი­ყა­ვი. შემ­დეგ რომ გა­მო­ვე­დი, და­ი­წყო ფარ­თო­მას­შტა­ბი­ა­ნი ლე­გა­ლუ­რი ბრძო­ლა თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სათ­ვის და უკვე იქი­დან მოვ­დი­ვარ.

კოტე:

- მოგ­ვი­ყე­ვით თქვე­ნი და ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას ურ­თი­ერ­თო­ბა­ზე... შე­ა­ფა­სეთ ის რო­გორც დი­სი­დენ­ტი და შემ­დგომ სა­ქარ­თვე­ლოს პრე­ზი­დენ­ტი...

- ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას ვა­ფა­სებ, რო­გორც დიდ დი­სი­დენტს და რო­გორც ყვე­ლა­ზე დიდ პო­ლი­ტი­კოსს მე­რაბ კოს­ტა­ვას გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ დარ­ჩე­ნილ სა­ქარ­თვე­ლო­ში. როცა ერი არის და­პყრო­ბი­ლი, ხში­რად ის­მის ხოლ­მე შე­კი­თხვა, რო­დის ხარ ღირ­სე­უ­ლი?! როცა ერი და­პყრო­ბი­ლია, ღირ­სე­უ­ლია მხო­ლოდ ის ადა­მი­ა­ნი, ვინც იბ­რძვის თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის­თვის. ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დია მე­რაბ კოს­ტა­ვას­თან ერ­თად იყო დიდი ეროვ­ნულ-გან­მა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბე­ლი მოძ­რა­ო­ბის ანუ ქარ­თვე­ლი ერის თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის­თვის ბრძო­ლის პრო­ცე­სის მთა­ვა­რი ლი­დე­რი. ის დიდი პო­ლი­ტი­კო­სია! ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას პრე­ზი­დენ­ტო­ბის დროს გა­მო­ცხად­და სა­ქარ­თვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დგე­ნა. მისი პრე­ზი­დენ­ტო­ბის დროს ქარ­თველ­მა ერმა სა­ყო­ველ­თაო რე­ფე­რენ­დუმ­ში გა­მარ­ჯვე­ბით მო­ი­გო სწო­რუ­პო­ვა­რი ბრძო­ლა. ყვე­ლა ქარ­თველ­მა უნდა იცო­დეს, რომ მსოფ­ლი­ოს ის­ტო­რი­ა­ში თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის სა­კი­თხზე ჩა­ტა­რე­ბულ სა­ყო­ველ­თაო რე­ფე­რენ­დუმ­თა შო­რის ყვე­ლა­ზე დიდი გა­მარ­ჯვე­ბა ქარ­თველ­მა ერმა მო­ი­პო­ვა. პრო­ცენ­ტუ­ლად იმ რა­ო­დე­ნო­ბის ხმა თა­ვი­სუფ­ლე­ბის დაბ­რუ­ნე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დგე­ნის­თვის არ მი­უ­ცი­ათ, რაც 31 მარტს, ჩვე­ნი ზვი­ა­დის და­ბა­დე­ბის დღეს მის­ცეს.

ამა­ზე დიდი ბედ­ნი­ე­რე­ბა თა­ვი­სუფ­ლე­ბის­მოყ­ვა­რე, ღირ­სე­უ­ლი ერი­სათ­ვის, რა­საც და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დგე­ნა ჰქვია, არ არ­სე­ბობს. ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ას უდ­როო და ყვე­ლას­თვის მო­უ­ლოდ­ნე­ლი გარ­დაც­ვა­ლე­ბი­დან 34 წლის შემ­დეგ ვერც ერ­თმა მმარ­თველ­მა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ, ვერც ერ­თმა პო­ლი­ტი­კურ­მა ლი­დერ­მა ვერ დადო იმ მას­შტა­ბის შე­დე­გი, რაც ზვი­ად გამ­სა­ხურ­დი­ამ დადო. და­უბ­რუ­ნა ქვე­ყა­ნას რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ის მიერ ყოვ­ლად უსა­მარ­თლოდ და უნა­მუ­სოდ წარ­თმე­უ­ლი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა. ეს გა­ა­კე­თა, რო­დე­საც მას დიდი ძალა მო­აკ­ლდა სა­თაყ­ვა­ნე­ბე­ლი და სა­სი­ქა­დუ­ლო ეროვ­ნუ­ლი გმი­რის მე­რაბ კოს­ტა­ვას გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ. რო­გორც ჩანს, მე­რაბ კოს­ტა­ვა ზე­ცი­უ­რი სა­ქარ­თვე­ლო­დან მხარ­ში ედგა თა­ვის მი­წა­ზე დარ­ჩე­ნილ ძმას.

თიკა:

- რო­გო­რი იყო ოჯა­ხი, რო­მელ­შიც და­ი­ბა­დეთ და გა­ი­ზარ­დეთ... ფი­ლო­ლო­გო­ბა რა­ტომ გა­და­წყვი­ტეთ?

- მამა ფი­ლო­ლო­გი მყავ­და. ფი­ზი­კა, მა­თე­მა­ტი­კა და ტექ­ნი­კუ­რი საგ­ნე­ბი არ მიყ­ვარ­და, თუმ­ცა ძა­ლი­ან ვნაღ­ვლობ, რომ ფი­ზი­კა არ შე­ვის­წავ­ლე. რად­გან ბოლო ხა­ნებ­ში გა­მიჩ­ნდა სა­ქარ­თვე­ლოს სამ­ხედ­რო შე­ი­ა­რა­ღე­ბის გაძ­ლი­ე­რე­ბის შე­სა­ხებ ინ­ტე­რე­სი. ლი­ტე­რა­ტუ­რით, პო­ე­ზი­ით, ფი­ლო­ლო­გო­ბით, სამ­ხედ­რო შე­ი­ა­რა­ღე­ბა ვერ შე­იქ­მნე­ბა. ამას ზუს­ტი მეც­ნი­ე­რე­ბე­ბის ძა­ლი­ან სე­რი­ო­ზუ­ლი ცოდ­ნა სჭირ­დე­ბა...

მა­მა­ჩე­მი იყო ფი­ლო­ლო­გი, ჟურ­ნა­ლის­ტი, ლი­ტე­რა­ტუ­რის მოტრფი­ა­ლე კაცი, კარ­გი სტი­ლის­ტი, პუბ­ლი­ცის­ტი. დედა გახ­ლდათ გე­ო­ფი­ზი­კო­სი, ფი­ზი­კურ მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, პირ­ვე­ლი დოქ­ტო­რი ქალი სე­ის­მო­ლო­გი­ა­ში საბ­ჭო­თა კავ­ში­რის მას­შტა­ბით და პირ­ვე­ლი დოქ­ტო­რი სე­ის­მო­ლო­გი რო­გორც ქა­ლებ­სა და კა­ცებს შო­რის სა­ქარ­თვე­ლო­სა და ამი­ერ­კავ­კა­სი­ის მას­შტა­ბით. დე­და­საც ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და ლი­ტე­რა­ტუ­რა. ნი­ჭი­ე­რი მშობ­ლე­ბი მყავ­და. რო­დე­საც ისი­ნი ლა­პა­რა­კობ­დნენ ქვე­ყა­ნა­ში არ­სე­ბულ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ზე, ყვე­ლა­ფერს ვყლა­პავ­დი, მაგ­რამ შემ­დეგ როცა წა­მო­ვი­ზარ­დე, იმის ში­შით, რომ კო­მუ­ნის­ტებს არ და­ვე­ჭი­რე, ჩემ­თან პო­ლი­ტი­კა­ზე ლა­პა­რა­კი შე­წყვი­ტეს. სამ­წუ­ხა­როდ , არ­ცერ­თი აღარ არის ცო­ცხა­ლი. მი­ხა­რია, რომ ვარ მათი შვი­ლი და მე­ა­მა­ყე­ბა ჩემი მშობ­ლე­ბი რო­გორც მამა, ისე დედა.

ელზა:

-1989 წლის 9 აპ­რი­ლის ღა­მეს რო­გორ გა­დარ­ჩით?

- ლო­გი­კუ­რად გა­დავ­რჩი იმი­ტომ, რომ იმ ღა­მის მო­ნა­წი­ლე­თა 99% ყვე­ლა გა­დარ­ჩა და ვი­ღა­ცებს ეს ძა­ლი­ან აღი­ზი­ა­ნებთ. რა­ტომ უნდა მოვ­ხვედ­რი­ლი­ყა­ვი მა­ინ­ცდა­მა­ინც იმ 25-ს შო­რის, არ მეს­მის. თან მე საკ­მა­ოდ დიდი დაც­ვა მყავ­და. ჩემი ახ­ლად შექ­მნი­ლი პარ­ტი­ი­დან 32 კაცი თა­ვი­სი ინი­ცი­ა­ტი­ვით მი­ცავ­და, რომ ოკუ­პან­ტებს ხელ­ში არ ჩავ­ვარ­დნო­დი. დაც­ვა რომ ჰყო­ლო­და ირაკ­ლი ბა­თი­აშ­ვილს, ისიც გა­დარ­ჩე­ბო­და. ირაკ­ლი ბა­თი­აშ­ვი­ლი, პრაქ­ტი­კუ­ლად იმ ღა­მეს მტრებ­მა მოკ­ლეს, უბ­რა­ლოდ ღმერ­თმა გა­და­არ­ჩი­ნა. ვი­ღაც კარგ კაცს, ჩემ­თვის უც­ნობ კრი­ხელს რომ არ ამო­ეც­ნო, გო­ნე­ბა და­კარ­გუ­ლი მიც­ვა­ლე­ბულ­თა შო­რის, შე­იძ­ლე­ბა ვერც გა­დარ­ჩე­ნი­ლი­ყო, მაგ­რამ გა­დავ­რჩით. მე, რა თქმა უნდა, უკან და­ვი­ხიე, როცა ჩვენ­კენ ორ­პირ­ნა­ლე­სი ნიჩ­ბე­ბით, კე­ტე­ბით, ქვე­ბით, აგუ­რე­ბით, წყლით სავ­სე ბოთ­ლე­ბის სრო­ლით წა­მო­ვიდ­ნენ. გმირ ქარ­თვე­ლებ­თან ერ­თად, უკან ვი­ხევ­დით და ეტყო­ბა, ღმერ­თმა გა­და­მარ­ჩი­ნა.

გააგრძელეთ კითხვა და უყურეთ ვიდეოინტერვიუს