ევ­რო­კავ­ში­რი სა­ქარ­თვე­ლოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას კურ­სის შეც­ვლის­კენ მო­უ­წო­დებს - რა წერია ევროკავშირის გაფართოების ანგარიშში? - კვირის პალიტრა

ევ­რო­კავ­ში­რი სა­ქარ­თვე­ლოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას კურ­სის შეც­ვლის­კენ მო­უ­წო­დებს - რა წერია ევროკავშირის გაფართოების ანგარიშში?

ევ­რო­კავ­შირ­ში სა­ქარ­თვე­ლოს გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის პრო­ცე­სი ფაქ­ტობ­რი­ვად გა­ჩე­რე­ბუ­ლია, - ამის შე­სა­ხებ ნათ­ქვა­მია ევ­რო­კავ­ში­რის გა­ფარ­თო­ე­ბის პო­ლი­ტი­კა­ზე 2025 წლის კო­მუ­ნი­კე­ში, რო­მე­ლიც 4 ნო­ემ­ბერს გა­მოქ­ვეყ­ნდა.

ან­გა­რიშ­ში ნათ­ქვა­მია, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბის ქმე­დე­ბე­ბის კურ­სმა ძირი გა­მო­უ­თხა­რა ევ­რო­კავ­ში­რი-სა­ქარ­თვე­ლოს ურ­თი­ერ­თო­ბებს და სა­ქარ­თვე­ლო ევ­რო­კავ­ში­რის გა­ფარ­თო­ე­ბის პრო­ცესს და­ა­შო­რა.ან­გა­რიშ­ში ხაზ­გას­მუ­ლია, რომ სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბის ქმე­დე­ბე­ბი ევ­რო­კავ­ში­რის კან­დი­და­ტი ქვეყ­ნის­გან მო­ლო­დი­ნებს არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა.

აღი­ნიშ­ნე­ბა, რომ მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი უკუს­ვლა იყო სა­ბა­ზი­სო სა­კი­თხებ­ში, რაც გა­მოწ­ვე­უ­ლია რეპ­რე­სი­უ­ლი კა­ნონ­მდებ­ლო­ბის მი­ღე­ბით, რო­მე­ლიც ძირს უთხრის ფუნ­და­მენ­ტურ უფ­ლე­ბებ­სა და თა­ვი­სუფ­ლე­ბებს, სა­სა­მარ­თლოს სის­ტე­მის პო­ლი­ტი­კუ­რად გა­მო­ყე­ნე­ბით, ოპო­ზი­ცი­ო­ნე­რი ლი­დე­რე­ბის დევ­ნით, დე­მონ­სტრან­ტე­ბის უკა­ნო­ნო და­კა­ვე­ბე­ბი­თა და სა­ჯა­რო სივ­რცის შე­ზღუდ­ვით.

“ევ­რო­კო­მი­სია ქარ­თვე­ლი ხალ­ხი­სად­მი თა­ვის ურ­ყევ მხარ­და­ჭე­რა­სა და ევ­რო­პუ­ლი მო­მავ­ლის­კენ ქარ­თვე­ლე­ბის მხარ­და­ჭე­რის გაგ­რძე­ლე­ბის­თვის თა­ვის მზა­ო­ბას იმე­ო­რებს. სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბის ქმე­დე­ბე­ბი ევ­რო­კავ­ში­რის კან­დი­და­ტი ქვეყ­ნის­გან მო­ლო­დი­ნებს არ შე­ე­სა­ბა­მე­ბა. მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი უკუს­ვლა იყო მთე­ლი სპექტრის სა­ბა­ზი­სო სა­კი­თხებ­ში, რაც გა­მოწ­ვე­უ­ლია რეპ­რე­სი­უ­ლი კა­ნონ­მდებ­ლო­ბის მი­ღე­ბით, რო­მე­ლიც ძირს უთხრის ფუნ­და­მენ­ტურ უფ­ლე­ბებ­სა და თა­ვი­სუფ­ლე­ბებს - სა­სა­მარ­თლოს სის­ტე­მის პო­ლი­ტი­კუ­რად გა­მო­ყე­ნე­ბით, ოპო­ზი­ცი­ო­ნე­რი ლი­დე­რე­ბის დევ­ნით, დე­მონ­სტრან­ტე­ბის უკა­ნო­ნო და­კა­ვე­ბე­ბი­თა და სა­ჯა­რო სივ­რცის შე­ზღუდ­ვით. ბა­ლან­სი­სას და დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლად გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის პრინ­ცი­პის წაშ­ლამ, ეფექ­ტუ­რი სა­პარ­ლა­მენ­ტო ზე­დამ­ხედ­ვე­ლო­ბის არარ­სე­ბო­ბას­თან ერ­თად, გა­მო­იწ­ვია აღ­მას­რუ­ლე­ბე­ლი ძა­ლის გაძ­ლი­ე­რე­ბა, მათ შო­რის სა­ხელ­მწი­ფო მი­ტა­ცე­ბა.

სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბის 2024 წლის ნო­ემ­ბრის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბას არ ეძი­ოს გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის შე­სა­ხებ მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბის გახ­სნა, ერ­თმნიშ­ვნე­ლოვ­ნად და­ა­დას­ტუ­რა წინა მთავ­რო­ბე­ბის პო­ლი­ტი­კის­გან, ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის აბ­სო­ლუ­ტუ­რი უმ­რავ­ლე­სო­ბის ევ­რო­პუ­ლი მის­წრა­ფე­ბე­ბის­გან და ევ­რო­კავ­შირ­ში სა­ქარ­თვე­ლოს სრუ­ლი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სა­ქარ­თვე­ლოს კონ­სტი­ტუ­ცი­ა­ში ჩა­წე­რი­ლი ვალ­დე­ბუ­ლე­ბის­გან მათი გა­დახ­ვე­ვა.

პა­რა­ლე­ლუ­რად, სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბამ სის­ტე­მა­ტუ­რად გა­ავ­რცე­ლა ევ­რო­კავ­ში­რის სა­წი­ნა­აღ­მდე­გო რი­ტო­რი­კა და დე­ზინ­ფორ­მა­ცია, და რე­ლე­ვან­ტუ­რი რე­ფორ­მე­ბის (მა­გა­ლი­თად, 9 ნა­ბი­ჯის) აღ­სრუ­ლე­ბი­სად­მი არა­ვი­თა­რი პო­ლი­ტი­კუ­რი მზა­ო­ბა არ გა­მო­ხა­ტა, რომ­ლე­ბიც 2023 წლის 8 ნო­ემ­ბერს ევ­რო­კო­მი­სი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ებ­ში არის ასა­ხუ­ლი და რომ­ლე­ბიც აუ­ცი­ლე­ბე­ლია ევ­რო­კავ­ში­რის გზა­ზე ქვეყ­ნის პროგ­რე­სის­თვის.

სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბის ქმე­დე­ბე­ბის კურ­სმა ძირი გა­მო­უ­თხა­რა ევ­რო­კავ­ში­რი-სა­ქარ­თვე­ლოს ურ­თი­ერ­თო­ბებს და სა­ქარ­თვე­ლო ევ­რო­კავ­ში­რის გა­ფარ­თო­ე­ბის პრო­ცესს და­ა­შო­რა. შე­დე­გად, ევ­რო­კავ­შირ­ში სა­ქარ­თვე­ლოს გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის პრო­ცე­სი ფაქ­ტობ­რი­ვად გა­ჩე­რე­ბუ­ლია. სა­ნამ სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბა ქმე­დე­ბე­ბის თა­ვის კურსს არ შეც­ვლის, ევ­რო­კო­მი­სი­ამ, თა­ვის მხრივ, ევ­რო­პულ საბ­ჭოს­თან ერ­თად, მა­ღა­ლი დო­ნის პო­ლი­ტი­კუ­რი კონ­ტაქ­ტე­ბი შე­ამ­ცი­რა, შე­ა­ჩე­რა ორ­მხრი­ვი დახ­მა­რე­ბა, რო­მე­ლიც პირ­და­პირ არ­გებ­და სა­ქარ­თვე­ლოს მთავ­რო­ბას, და ასე­ვე გა­აძ­ლი­ე­რა სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­ზო­გა­დო­ე­ბი­სა და და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი მე­დი­ის მხარ­და­ჭე­რის ძა­ლის­ხმე­ვე­ბი. 2025 წლის იან­ვარ­ში, ევ­რო­კო­მი­სი­ის წი­ნა­და­დე­ბა­ზე დაყ­რდნო­ბით, ევ­რო­პულ­მა საბ­ჭომ ევ­რო­კავ­ში­რი-სა­ქარ­თვე­ლოს სა­ვი­ზო შე­თან­ხმე­ბის ნა­წი­ლობ­რივ შე­ჩე­რე­ბა გა­და­წყვი­ტა, და ქარ­თუ­ლი დიპ­ლო­მა­ტი­უ­რი და სამ­სა­ხუ­რე­ობ­რი­ვი/ოფი­ცი­ა­ლუ­რი პას­პორ­ტე­ბის მქო­ნე­ე­ბის­თვის სა­ვი­ზო გა­მო­ნაკ­ლი­სე­ბი შე­ა­ჩე­რა,” - ნათ­ქვა­მია გან­ცხა­დე­ბა­ში.

ან­გა­რი­შის თა­ნახ­მად, „სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­ზო­გა­დო­ე­ბი­სა და კრი­ტი­კუ­ლი ხმე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ და­ში­ნე­ბა, მტრუ­ლი რი­ტო­რი­კა, მუ­ქა­რა და ძა­ლა­დო­ბა უფრო ხში­რი ხდე­ბა“.

"პარ­ლა­მენ­ტმა არა­სამ­თავ­რო­ბო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის პრო­ცეს­ში სა­ვალ­დე­ბუ­ლო მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა გა­ა­უქ­მა, რი­თაც სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­ზო­გა­დო­ე­ბა მმარ­თვე­ლო­ბის პრო­ცე­სი­დან კი­დევ უფრო გა­რი­ყა. სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბის დიდ­მა ნა­წილ­მა ან­ტი­კო­რუფ­ცი­უ­ლი ბი­უ­როს მიერ მგრძნო­ბი­ა­რე ინ­ფორ­მა­ცი­ის მო­თხოვ­ნის ბრძა­ნე­ბა მი­ი­ღო. ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის მიერ ევ­რო­კავ­შირ­ში გა­წევ­რი­ა­ნე­ბის შე­სა­ხებ მო­ლა­პა­რა­კე­ბე­ბის 2028 წლამ­დე შე­ჩე­რე­ბის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ გა­მარ­თულ საპ­რო­ტეს­ტო აქ­ცი­ებს ძა­ლა­დო­ბი­სა და რეპ­რე­სი­ე­ბის არაპ­რო­პორ­ცი­უ­ლი გა­მო­ყე­ნე­ბა მოჰ­ყვა“, - აღ­ნიშ­ნუ­ლია ან­გა­რიშ­ში.

ევ­რო­კავ­ში­რი სა­ქარ­თვე­ლოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას კურ­სის შეც­ვლის­კენ მო­უ­წო­დებს.

„სა­ქარ­თვე­ლოს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ თა­ვი­სი მოქ­მე­დე­ბის კურ­სი უნდა შეც­ვა­ლოს, რო­მე­ლიც ეწი­ნა­აღ­მდე­გე­ბა ევ­რო­კავ­ში­რის პრინ­ცი­პებ­სა და ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს, ასე­ვე სა­ერ­თა­შო­რი­სო სა­მარ­თლის ვალ­დე­ბუ­ლე­ბებს. სა­ქარ­თვე­ლომ უნდა გა­ა­უქ­მოს რეპ­რე­სი­უ­ლი კა­ნონ­მდებ­ლო­ბა, გა­ა­ტა­როს დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი, ყოვ­ლის­მომ­ცვე­ლი და მდგრა­დი რე­ფორ­მე­ბი, რო­მე­ლიც ევ­რო­პუ­ლი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის ძი­რი­თად პრინ­ცი­პებ­თან თან­ხვედ­რა­ში იქ­ნე­ბა. ფუნ­და­მენ­ტუ­რი უფ­ლე­ბე­ბი და პრინ­ცი­პე­ბი, მათ შო­რის სა­მარ­თლი­ა­ნი სა­სა­მარ­თლო პრო­ცე­სის უფ­ლე­ბა, გა­მო­ხატ­ვის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა, შეკ­რე­ბის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა, მე­დი­ის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა და პლუ­რა­ლიზ­მი, და­ცუ­ლი და გა­რან­ტი­რე­ბუ­ლი უნდა იყოს. უსა­მარ­თლოდ და­კა­ვე­ბუ­ლი პი­რე­ბი უნდა გა­თა­ვი­სუფ­ლდნენ. ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბე­ბის სა­ვა­რა­უ­დო დარ­ღვე­ვი­სა და ძა­ლა­დო­ბის ყვე­ლა შემ­თხვე­ვა ეფექ­ტუ­რად და დრო­უ­ლად უნდა იქ­ნას გა­მო­ძი­ე­ბუ­ლი, ხოლო დამ­ნა­შა­ვე­ე­ბის პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბის სა­კი­თხი უნდა დად­გეს“, - ნათ­ქვა­მია ან­გა­რიშ­ში.

დო­კუ­მენ­ტში ხაზ­გას­მუ­ლია, რომ ცვლი­ლე­ბე­ბი დაჩ­ქა­რე­ბუ­ლი პრო­ცე­დუ­რის მეშ­ვე­ო­ბით, სა­თა­ნა­დო კონ­სულ­ტა­ცი­ე­ბი­სა და სიღ­რმი­სე­უ­ლი გან­ხილ­ვის გა­რე­შე მი­ი­ღებს."ცვლი­ლე­ბე­ბი ამ­ძაფ­რებს სა­სა­მარ­თლო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ხელ­ში ჩაგ­დე­ბის რის­კებს და ეწი­ნა­აღ­მდე­გე­ბა ვე­ნე­ცი­ის კო­მი­სი­ის მრა­ვალ რე­კო­მენ­და­ცი­ას და ცხრა სა­ფე­ხურს. იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლე­სი საბ­ჭოს გა­და­ხე­დი­ლი შე­მად­გენ­ლო­ბი­სა და არ­ჩევ­ნე­ბის წე­სე­ბი, მო­სა­მარ­თლე­თა დის­ციპ­ლი­ნუ­რი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბის შე­სა­ხებ შეს­წო­რე­ბუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი და ინ­სპექ­ტო­რის სამ­სა­ხუ­რის იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლეს საბ­ჭოს შე­მად­გენ­ლო­ბა­ში ინ­ტეგ­რი­რე­ბა მნიშ­ვნე­ლოვ­ნად ასუს­ტებს სა­სა­მარ­თლო სის­ტე­მის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა­სა და ან­გა­რიშ­ვალ­დე­ბუ­ლე­ბას. სა­სა­მარ­თლო პრო­ცე­სე­ბის გამჭვირ­ვა­ლო­ბა შე­ზღუ­დუ­ლია 2025 წლის ივ­ნი­სის ცვლი­ლე­ბე­ბით, რომ­ლე­ბიც იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლეს საბ­ჭოს სა­სა­მარ­თლო პრო­ცე­სებ­ზე სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ხელ­მი­საწ­ვდო­მო­ბის შე­სა­ხებ გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბის უფ­ლე­ბას ანი­ჭებს. ასე­ვე იყო ნე­გა­ტი­უ­რი მოვ­ლე­ნე­ბი, მათ შო­რის 2025 წლის ივ­ნის­ში ახა­ლი გე­ნე­რა­ლუ­რი პრო­კუ­რო­რის და­ნიშ­ვნა უბ­რა­ლო უმ­რავ­ლე­სო­ბით და წი­ნა­მორ­ბე­დის მან­და­ტის დას­რუ­ლე­ბამ­დე ოთხი წლით ადრე. უზე­ნა­ე­სი სა­სა­მარ­თლოს მო­სა­მარ­თლე და­ი­ნიშ­ნა სა­კონ­სტი­ტუ­ციო სა­სა­მარ­თლოს მო­სა­მარ­თლედ. სა­ქარ­თვე­ლოს პრე­ზი­დენ­ტის მიერ იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლე­სი საბ­ჭოს არა­მო­სა­მარ­თლე წევ­რის და­ნიშ­ვნა გა­უქ­მდა და შემ­დგომ­ში თბი­ლი­სის სა­ქა­ლა­ქო სა­სა­მარ­თლოს გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბით და­ი­ნიშ­ნა კონ­კუ­რენ­ტი. სა­ქარ­თვე­ლომ არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნა ევ­რო­კავ­ში­რის ცხრა ნა­ბი­ჯში გა­წე­რი­ლი რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი და ვე­ნე­ცი­ის კო­მი­სი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი. მო­მი­ტინ­გე­ე­ბის­თვის და­კის­რე­ბუ­ლი მკაც­რი და არაპ­რო­პორ­ცი­უ­ლი სას­ჯე­ლე­ბი აჩ­ვე­ნებს, რომ მმარ­თვე­ლი პარ­ტია სა­სა­მარ­თლო სის­ტე­მას რეპ­რე­სი­ე­ბის სის­ტე­მის გან­სა­ხორ­ცი­ე­ლებ­ლად იყე­ნებს“, - აღ­ნიშ­ნუ­ლია ან­გა­რიშ­ში.

დო­კუ­მენ­ტის თა­ნახ­მად, სა­ქარ­თვე­ლომ არ გა­ით­ვა­ლის­წი­ნე კო­მი­სი­ის გა­სუ­ლი წლის რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი და შე­სა­ბა­მი­სად, ისი­ნი ძა­ლა­ში რჩე­ბა. გარ­და ამი­სა, ან­გა­რიშ­ში წე­რია, რომ სა­ქარ­თვე­ლომ უნდა გა­ა­უქ­მოს სა­ერ­თო სა­სა­მარ­თლო­ე­ბის შე­სა­ხებ კა­ნონ­ში ცვლი­ლე­ბე­ბი და მი­ი­ღოს კა­ნონ­მდებ­ლო­ბა, რათა ის სრუ­ლად შე­ე­სა­ბა­მე­ბო­დეს ვე­ნე­ცი­ის კო­მი­სი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ებს იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლე­სი საბ­ჭოს უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბე­ბის შე­სა­ხებ, რომ­ლე­ბიც ეხე­ბა მო­სა­მარ­თლე­ე­ბის გა­დაყ­ვა­ნას და უზე­ნა­ე­სი სა­სა­მარ­თლოს­თვის შერ­ჩე­ვის პრო­ცესს (მათ შო­რის ეფექ­ტუ­რი სა­ა­პე­ლა­ციო სა­ჩივ­რე­ბი, უზე­ნა­ე­სი სა­სა­მარ­თლოს მო­სა­მარ­თლე­ე­ბის კვა­ლი­ფი­კა­ცია და ჩი­ხი­დან გა­მოს­ვლის სა­წი­ნა­აღ­მდე­გო მე­ქა­ნიზ­მი).

ამას­თან, კო­მი­სი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბით:

„სა­ქარ­თვე­ლომ უნდა მი­ი­ღოს და გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლოს სა­სა­მარ­თლო სის­ტე­მის უფრო ფარ­თო რე­ფორ­მა, კერ­ძოდ, იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლე­სი საბ­ჭოს რე­ფორ­მი­რე­ბა ვე­ნე­ცი­ის კო­მი­სი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად, მათ შო­რის შე­ზღუდ­ვე­ბის და­წე­სე­ბა მისი წევ­რე­ბის ხე­ლახ­ლა და­ნიშ­ვნა­ზე, კერ­ძოდ, ფიქ­სი­რე­ბუ­ლი, არა­გა­ნახ­ლე­ბა­დი ვა­დე­ბით. გარ­და ამი­სა, უნდა შე­იქ­მნას სა­გან­გე­ბო კე­თილ­სინ­დი­სი­ე­რე­ბის შე­მოწ­მე­ბის სის­ტე­მა, სა­ერ­თა­შო­რი­სო ექ­სპერ­ტე­ბის მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით, რომ­ლებ­საც გა­დამ­წყვე­ტი როლი ექ­ნე­ბათ პრო­ცეს­ში, სა­სა­მარ­თლო სის­ტე­მა­ში, კერ­ძოდ, იუს­ტი­ცი­ის უმაღ­ლეს საბ­ჭო­ში, უზე­ნა­ეს სა­სა­მარ­თლო­სა და სა­ერ­თო სა­სა­მარ­თლო­ე­ბის ხელ­მძღვა­ნე­ლე­ბის კან­დი­და­ტე­ბი­სა და ახ­ლად და­ნიშ­ნუ­ლი პი­რე­ბის­თვის;

უნდა მი­ი­ღოს კონ­სტი­ტუ­ცი­უ­რი ცვლი­ლე­ბე­ბი, რო­მე­ლიც მო­ი­ცავს გე­ნე­რა­ლუ­რი პრო­კუ­რო­რის და­ნიშ­ვნის პრო­ცე­დუ­რის შეც­ვლას პარ­ლა­მენ­ტში უბ­რა­ლო უმ­რავ­ლე­სო­ბი­დან კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი უმ­რავ­ლე­სო­ბით; უნდა მოხ­დეს პრო­კუ­რა­ტუ­რის შე­სა­ხებ კა­ნო­ნის ევ­რო­პულ სტან­დარ­ტებ­თან შე­სა­ბა­მი­სო­ბა­ში მოყ­ვა­ნა ვე­ნე­ცი­ის კო­მი­სი­ის, ეკო­ნო­მი­კუ­რი თა­ნამ­შრომ­ლო­ბი­სა და გან­ვი­თა­რე­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბის შემ­დეგ“.